Stanie płatne

#hiperkonsumpcja #wieża_Babel #system #fryzjerska_teoria_pożądania #reklama #niewolnictwo #wyprzedaże #luksus #Paryż #ekstrawagancja #kolonializm #obserwator

Stanie płatne

Autor: Gauz

Tłumaczenie z języka francuskiego: Gabriela Hałat

Premiera: maj 2018

Wydanie: I

ISBN: 978-83-62498-27-7

Format: 125 x 190 mm

Liczba stron: 190

Oprawa: miękka

Cena: 33 zł (kup u nas!)



Gauz, dokumentalista pochodzący z Wybrzeża Kości Słoniowej, dostrzeżony przez małe wydawnictwo Le Nouvel Attila, przyćmił w 2014 r. pisarzy z paryskiej enklawy artystycznej Saint-Germain-des-Prés, osiągając we francuskim świecie literackim prawdziwy sukces. Stanie płatne (oryg. Debout-payé) to miażdżąca, pełna cynizmu i czarnego humoru powieść o sekretach zawodu ochroniarza w Paryżu, pełna zaskakujących spostrzeżeń o rasizmie i płytkości społeczeństwa konsumpcyjnego.

Stanie płatne Stanie płatne

Książka z pogranicza fikcji i dokumentu. Połączenie opowieści o losach przeciętnych ludzi z bardzo inteligentną krytyką stereotypów, przesądów, wykluczeń. Gauz obserwuje społeczeństwo i opowiada o nim z przytłaczającą ironią, bezlitośnie obnażając przyzwyczajenia, wady, manie, absurdalne zachowania przeciętnego konsumenta zachodniej cywilizacji.

Stanie płatne porusza problem pogłębiającego się zróżnicowania społecznego. Bohaterami są tu współcześni, prawdziwi Men in black, czarni imigranci pochodzący z różnych krajów Afryki, ochroniarze wielkich sklepów na Polach Elizejskich, wysocy i przystojni, a jednak niewidoczni dla białego społeczeństwa. To bezwzględna i jednocześnie pełna humoru analiza fenomenologiczna globalizacji, która bez obłudy pokazuje, co kryje się za takimi pojęciami jak imigracja, integracja, dobrobyt, tolerancja i praca.

Prawdziwie niezależne nagrody!

  • Powieść Stanie płatne została okrzyknięta najlepszą książką roku we Francji przez magazyn „Lire”.
  • Gauz jest pierwszym w historii laureatem nagrody przyznawanej przez francuskie księgarnie sieci Gibert Joseph.
  • Książka zdobyła Grand Prix Kaïlcédrat: zwycięzcę wybierają uczniowie szkół średnich w Abidżanie.
  • Licealiści szkół frankofońskich w Azji uhonorowali Gauza nagrodą Segalena za oryginalność stylu, opowieść i umiejętność skłaniania do refleksji.

Posługując się swym czarnym i dość bezpardonowym poczuciem humoru, Gauz udziela głosu tym, którzy dotąd spychani byli na margines społeczeństwa. Jego brutalna, okrutna i nieco surowa książka dokona wiwisekcji w naszych umysłach.

Lire

Najbardziej polityczna powieść, jaką przyszło mi przeczytać w tym roku.

Nova Book Box

Gauz umiejętnie przemyca śmiech i drwinę. Nasz świat, zamknięty na cudze sprawy, który zmierza ku własnej zgubie, jest widziany w soczewce kpiącej życzliwości i złośliwej uprzejmości – to sposób na flirt z doskonałością.

Liberté Hebdo

Ta niewielka książka zadaje morderczy cios konsumpcyjnej Francji. Zjadliwy styl, poczucie humoru i cięte riposty – to wszystko jest bardzo na miejscu. Ostro, a czasem nawet i pięknie. BRAWO!

Grand Journal de Canal+

Zabawne, czasami okrutne, poetyckie, niemal antropologiczne dzieło.

20 minutes

Prowokacje stylistyczne w Staniu płatnym Gauza elektryzują, a otrze ironii dopada każdego, bez względu na jego status społeczny.

Siné Mensuel

Dla Gauza, wnikliwego obserwatora rozczarowanego rzeczywistością, robienie zakupów to kopalnia wiedzy etnologicznej, bezcenny spektakl i sport walki.

Elle

Interesujące spojrzenie na dziwne obyczaje panujące w naszym konsumpcyjnym społeczeństwie.

La Vie

Tę książkę powinno się przekazywać z rąk do rąk jako skarb.

Vallée FM

Stanie płatne (...) wspaniałe!

28 minutes, ARTE

Stanie płatne jest doskonałym przykładem powieści, która zmusza nas do refleksji nad językiem i wyborem słów, którymi na co dzień się posługujemy, aby wyrazić nasze intencje. Książka, która wstrząsa naszym wygodnym życiem, opartym na przyzwyczajeniach.

Lisez-riez

W swojej debiutanckiej powieści Gauz drwi sobie ze zbytków naszego społeczeństwa. Ta satyra polityczna, wbrew pozorom, nie jest slamem poetyckim.

Stylist

Niezwykle dobrze rozwinięty zmysł obserwacji pisarza i sarkastyczny, choć nigdy desperacki, humor sprawiają, że powieść jest napisana w sposób odważny i nowoczesny, co rzadko się dziś spotyka. Z jednej strony charakteryzuje ją bezpośredniość, z drugiej dbałość o formę. Jest ostra i ciepła zarazem, intrygująca, a przy tym bogata w wątki. Podobna do swojego autora, który mówi tak jak pisze, czyli bez ogródek.

La Croix